جدیدترین فیلم ها موزیک ویدیو ها نرم افزار ها مقاله های علمی
یک برنامه ی موفق درسی
29 / 1 / 1393 ساعت 20:32 | بازدید : 1770 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

یک برنامه ی موفق درسی

یک برنامه ی موفق درسی

برنامه‌ریزی برای پیشرفت درسی

مطالعه مفید روزانه چقدر باید باشد؟ آیا قانون كلی برای این امر وجود دارد؟ چگونه می‌توان برنامه‌ای برای افزایش ساعات مطالعه طرح‌ریزی و اجرا كرد؟ ملاك‌های پیشرفت چگونه باید تعیین شود؟ چگونه باید روند پیشرفت را كنترل كنید؟ مطالعه‌ی این مقاله به شما كمك خواهدكرد تا به سؤالات فوق پاسخ دهید.

 

تفاوت‌های فردی

بر خلاف گفته‌ها و تبلیغات بعضی از مردم كه هیچ قانون كلی برای تعیین مقدار زمان لازم مطالعه وجود ندارد. این كه اصرار كنیم هر دانش‌آموز دبیرستانی 8 تا 9 ساعت و هر دانش‌آموز كنكوری حتما باید 13 تا 14 ساعت درس بخواند تا موفق شود، به غیر از نفی تفاوت‌های فردی، باعث دلسردی و اضطراب عده‌ی زیادی می‌شود. از یك طرف توان و حوصله‌ی فردی انسان‌ها متفاوت است، ازطرف دیگر انگیزه‌های دانش‌آموزان هم با یكدیگر فرق دارد. هم چنین پیش نیازها و آمادگی‌های درسی همه یكسان نیست. بنابراین مهم‌تر از آن كه به هر نحو ساعات مطالعه‌ی خود را افزایش دهیم، این اهمیت دارد كه از مقدار ساعات مطالعه‌ی خود -هرقدرهم كه باشد- بهترین و بیشترین استفاده را ببریم. اگر چه افزایش ساعات مطالعه ضرورت دارد، اما بدترین كار دراین مورد آن است كه با مقایسه‌ی خود با دیگران، زمینه‌های اضطراب و یأس را در خود ایجاد كنیم.

كلید: به جای مقایسه‌ی مقدار ساعات مطالعه‌ی خود با دیگران،از زمان‌های مطالعه به طور مطلوب استفاده كنید.

 

برنامه‌ای برای افزایش ساعات

اگر می‌خواهید ساعات مطالعه‌ی خود را افزایش دهید، نكته‌ی بسیار مهم این است كه عجله نكنید. یك اصل روان‌شناسی می‌گوید: هر رفتار در طول زمان به وجود می‌آید و تغییر رفتار نیز به زمان نیاز دارد. عجله و دستپاچگی در افزایش زمان‌های مطالعه به نتیجه‌ای غیر از آشفتگی و اضطراب نخواهد انجامید. آیا این خوب است كه به زور هم كه شده 14 ساعت درس بخوانید ولی چیز زیادی یاد نگیرید یا این كه 5 ساعت درس بخوانید ولی واقعا مطالب را درك كنید. پس اقدام برای افزایش ساعات مطالعه باید به صورت گام به گام صورت گیرد.

مطمئن باشید با یك برنامه‌ی حساب شده و منظم می‌توانید علاوه بر افزایش تدریجی ساعات درس خواندن، از زمان‌های موجود هم استفاده‌ی خوبی بكنید.

كلید: به جای افزایش جهشی ساعات مطالعه، به صورت تدریجی و گام به گام عمل نمایید.

 

تعیین خط پایه

برای تغییر رفتار و افزایش ساعات مطالعه از كجا باید شروع كنید؟ اولین گام، تعیین وضع فعلی رفتار است كه اصطلاحا به آن خط پایه گفته می‌شود. یعنی شما بدون هیچ گونه تلاش برای افزایش این ساعات، ابتدا باید سعی كنید تشخیص دهید كه درحال حاضر و به صورت واقعی چند ساعت توان مطالعه‌ی مفید دارید. این كار خیلی آسان است و می‌تواند توسط شما یا یكی ازاطرافیان انجام گیرد. برای یك هفته یا ده روز نموداری رسم كنید كه بردار عمودی آن نشان‌دهنده‌ی دقایق و ساعات، و بردار افقی آن نشان دهنده‌ی روزها باشد. هر روز میزان ساعات مطالعه را كنترل و بر روی نمودار منتقل كنید. در پایان روز آخر، میانگین ساعات را محاسبه نمایید. این خط پایه‌ی شما است كه می‌تواند 4 یا 5 ساعت و یا بیشتر باشد.

و در واقع مبنای اقدام برای تغییر برنامه و افزایش ساعات مطالعه محسوب می شود. حال می‌توانید تصمیم بگیرید بر اساس توانایی‌های فردی خود و با یك روند منطقی و مشخص در ماه اول 60 یا 90 دقیقه و در ماه‌های بعدی به همین ترتیب ساعات بیشتری را به برنامه‌ی خود اضافه نمایید.

كلید: مبنای افزایش ساعات مطالعه، ارزیابی وضع فعلی و تعیین خط پایه است.

 

ترسیم نمودارپیشرفت

اگر بتوانید وضع فعلی رفتار خود را مشخص سازید، كار بزرگی انجام داده‌اید، چرا كه این نقطه‌ی آغاز حركت است. مهم نیست كه این زمان كم باشد، مهم این است كه شما برای افزایش تدریجی و برنامه‌ریزی شده‌ی آن عزمی مصمم و اراده‌ای محكم داشته ‌باشید. برای كنترل روند پیشرفت می‌توانید نمودار رسم شده برای تغییر خط پایه را ادامه دهید. یعنی بر روی نمودار ادامه‌ی روزها را مشخص كرده و میزان ساعات مطالعه را علامت بزنید. ترسیم این نمودار چند كمك می‌كند. اول آن كه كنترل روند پیشرفت را ازحالت ذهنی خارج می‌سازد و این مسأله‌ی بسیار مهمی است. یكی از مشكلات اساسی دانش‌آموزان برای برنامه‌ریزی همین است كه برنامه را به صورت ذهنی طراحی می‌كنند و وقتی از آنان خواسته می‌شود كه

برنامه‌ها را بر روی كاغذ بیاورند، زیاد روی خوش نشان نمی‌دهند، انگار كه باید كار سختی انجام دهند.

دوم آن كه ترسیم نمودار، روند پیشرفت را به صورت عینی و قابل دسترسی درمی‌آورد. شما می‌توانید هر موقع كه لازم بود با مراجعه به نمودار، وضعیت خود را ارزیابی كنید.

سوم آن كه روند پیشرفت را منظم می‌سازد و این خود می‌تواند باعث تقویت روحیه و ایجاد انگیزه‌ی بیشتر شود.

كلید: با رسم نمودار، روند كنترل پیشرفت خود را از حالت ذهنی به صورت عینی در آورید.

 

تعیین ملاك‌های پیشرفت

این هم موضوعی بسیار مهم است و بیشتر دانش‌آموزان در مورد آن مشكل دارند. دانش‌آموزان شاید به دلیل كمی فرصت وعجله، معمولا ملاك‌های پیشرفت را خیلی ایده‌آلی و دست بالا تعیین می‌كنند. مثلا كسی كه تا به حال به زور 3 ساعت درس می‌خوانده‌است، یك باره تصمیم می‌گیرد 10 ساعت درس بخواند، یا كسی كه حد اقل 9ساعت می‌خوابیده‌است، مقدار خواب خود را به 6 ساعت كاهش می‌دهد. این تغییرات ناگهانی و ملاك‌های دست نیافتنی نه تنها قابل اجرا نیستند، بلكه موجبات دلسردی را نیز فراهم می‌سازند.

ضرب‌المثل قدیمی را شنیده‌اید كه: «سنگ بزرگ علامت نزدن است.» تصمیم به تغییرات بزرگ اگر چه می‌تواند گاهی یك استثنا باشد ولی برای همه امكان‌پذیر نیست. بنا بر این باید ملاك‌های پیشرفت با روندی معقول و منطقی تعیین شوند. اگر خط پایه‌ی شمانشان می‌دهد كه در وضع فعلی 4 ساعت امكان مطالعه دارید، بهتر است در یكی دوهفته‌ی اول تصمیم بگیرید كه فقط نیم ساعت به این مقدار اضافه كنید. در صورت موفقیت برای هفته‌های بعد باز هم نیم ساعت دیگر و به همین ترتیب درهفته‌ها و ماه‌های بعد نیم ساعت و یك ساعت افزایش دهید تا به حد مطلوب و مورد نظر برسید.

كلید: برای ادامه‌ی روند پیشرفت خود ملاك‌های گام به گام و قابل دسترس تعیین كنید.

 

خود كنترلی رفتار

برای جدی‌تر شدن كنترل روند پیشرفت می‌توانید برنامه‌های تقویتی و جریمه‌ای تعیین كنید. ببینید از چه چیزهایی خوشتان می‌آید و از چه چیزهایی بدتان می‌آید. 5 مورد خوش‌آیند و 5 مورد ناخوش‌آیند را كه واقعا برای‌تان مهم است و بر روی شما تأثیر دارند، تعیین نمایید. براساس این نظام كنترلی می‌توانید برای پیشرفت برنامه به خود اجازه بدهید. در صورتی هم كه طبق ملاك، از پیشرفت خود رضایت ندارید، خودتان را جریمه كنید. دقت نمایید كه موارد تقویت و جریمه روشن و واضح و قابل اجرا باشند.

كلید: برای كنترل رفتارهای‌تان یك نظام خودكنترلی ایجاد كنید.

 

استفاده از نیروی كمكی

گاه به دلایل متعددی از جمله كافی نبودن انگیزه، عدم توانایی غلبه برعادت‌های نامطلوب و شرایط خاص محیطی، برای خودتان امكان اعمال كنترل فراهم نیست. در این صورت باید بپذیرید كه برای جلوگیری از اتلاف وقت و از دست رفتن فرصت‌ها، كسی شما را در این امر همراهی كند، حتی اگر این همراهی كوتاه مدت و موقت باشد. این فرد می‌تواند پدر و مادر، خواهر و برادر بزرگ‌تر و یا كسی باشد كه با شما ارتباط نزدیكی دارد.

بعضی از دانش‌آموزان به خاطر نوع ارتباطات خانوادگی در برابر دریافت این نوع كمك مقاومت به خرج می‌دهند و آن را نمی‌پذیرند. در صورتی كه به نظر می‌رسد اگر كسی متوجه حساسیت موقعیت باشد، باید داوطلبانه البته در صورت فراهم بودن سایر شرایط لازم خواستار استفاده از این كمك باشد.

كلید: اگر به هر دلیلی آن طور كه دل‌تان می‌خواهد نمی‌توانید پیشرفت را كنترل نمایید، امكان استفاده از نیروی كمكی را مد نظر قرار دهید.

 

یک برنامه ی موفق درسی

نتیجه‌گیری:

به جای مقایسه‌ی مقدار ساعات مطالعه‌ی خود با دیگران، از زمان‌های مطالعه به طور مطلوب استفاده كنید.

به جای افزایش جهشی ساعات مطالعه، به صورت تدریجی و گام به گام عمل نمایید.

مبنای افزایش ساعات مطالعه، ارزیابی وضع فعلی و تعیین خط پایه است.

با رسم نمودار، روند كنترل پیشرفت خود را ازحالت ذهنی به صورت عینی در آورید.

برای ادامه‌ی روند پیشرفت خود ملاك‌های گام به گام و قابل دسترس تعیین كنید.

برای كنترل رفتارهای‌تان یك نظام خودكنترلی ایجاد كنید.

اگربه هر دلیلی آن طور كه دل‌تان می‌خواهد نمیتوانید پیشرفت را كنترل نمایید، امكان استفاده از نیروی كمكی را مد نظر قراردهید.

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


پرسش های فنون برنامه ریزی
29 / 1 / 1393 ساعت 20:30 | بازدید : 1615 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

پرسش های فنون برنامه ریزی

1. اجرا شدن برنامه‌ریزی درسی به چه عواملی بستگی دارد؟
ضعف برنامه‌ریزی از یک طرف به خود فرد بستگی دارد که تا چه اندازه به برنامه‌ریزی پایبند است و آیا با عشق و علاقه و انگیزه درس می‌خواند یا به طور تفننی و سرگرمی از طرف دیگر به نوع برنامه‌ریزی برمی‌گردد که آیا برنامه درسی مناسب شرایط روحی و توانایی فرد است. یا خیر؟ آیا برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت است یا برای زمانی طولانی تهیه شده است؟ زمان اختصاص یافته به هر درس چقدر است؟ آیا تعادل برقرار شده است؟ مسلماً ما زمانی می‌توانیم برنامه‌ریزی موفقی داشته باشیم که همه شرایط و امکانات را در نظر بگیریم.


2. در زمان مطالعه بسیار خیالاتی هستم و دائماً به رویاپردازی فرو می‌روم؟ چه راهنمایی می‌توانید بکنید؟
خیالبافی و رویایی فکر کردن خاص هم‌سن و سال‌های شما است. برای ترک یک عادت باید یک عادت خوب را جایگزین کنید تا دوباره سراغ آن عادت نروید مثلاً قبل از مطالعه از خودتان بپرسید چرا می‌خواهید درس بخوانید؟ هدف شما از مطالعه چیست؟ و... وقتی برای اینگونه سوال‌ها پاسخی پیدا کردید مسلماً انگیزه شما برای مطالعه بیش‌تر می‌شود و وقتی انگیزه شما برانگیخته شد علاقه‌مند می‌شوید تا برای مطالعه بیش‌تر تلاش کنید. انجام یکسری از امور هم ضروری است. مثلاً با توجه به حجم کتاب‌ها، زمان و توانایی فکری و جسمی خود برنامه‌ریزی کنید. اگر اتاق مطالعه باعث خیالبافی شما می‌شود علت آن را جویا شوید و تمامی شرایط محیطی را از جمله میز و صندلی مطالعه، نور، دما، سر و صدا و... را کنترل کنید. در مواردی که احساس می‌کنید خیالبافی دوباره به سراغ شما می‌آید سعی کنید بفهمید بیش‌تر چه چیزی ذهن شما را مشغول می‌کند و موضوع مورد نظر را در جایی ثبت کنید و به خود بگویید که بعد از مطالعه و وقت آزاد به آن خواهم پرداخت. البته تا حدودی رؤیاپردازی مفید است، زیرا انگیزه‌ی شما را زیاد می‌کند به شرطی که واقع‌بین باشید.

3. آیا بهتر است درس هر روز را همان روز مطالعه کرد یا این که درس‌های فردا را مطالعه کرد؟
یکی از راه‌هایی که می‌توان دقت بیش‌تری را ایجاد کرد این است که درس هر روز را همان روز مطالعه کرد، در کلاس خوب یاد بگیرید و در منزل به تمرین و مرور بپردازید.


4. داوطلب انسانی هستم و می‌خواهم درس آمار و ریاضی را به طور کامل کنار بگذارم. این کار درست است؟
در درس ریاضی می‌توان با مطالعه‌ی بخش‌های معین و آسان‌تر و زدن بخشی از سؤال‌ها نمره‌ی خوبی به دست آورد. این درس‌ها سکّوی پرتابی برای بچه‌های انسانی است و باعث افزایش تراز و بهبود رتبه می‌گردد.

5. پیام آیات در دین و زندگی مهم هستند؟
بله بسیار مهم‌اند و حتماً باید پیام هر آیه را دانست. پس آن‌ها را یادداشت کنید و در معرض دید خودتان قرار دهید که مرتب تکرار شوند تا فراموش نشوند.

6. آیا حفظ کردن فرمول‌های مثلثات برای داوطلب تجربی ضروری است؟
مبحث مثلثات در کنکور، بودجه‌بندی بالایی ندارد ولی به دلیل نیازی که در حل مسائل توابع و مشتق به آن داریم حتماً فرمول‌های کلی آن را یاد بگیرید. ولی حتماً به فرمول‌های اصلی و پایه توجه کنید.

7. تکمیل دفتر برنامه‌ریزی را از چه زمانی شروع کنم؟
از همین امروز سعی کنید مرتب و منظم هر روز قبل از مطالعه و بعد از مطالعه آن چه را که مطالعه می‌کنید وارد دفتر برنامه‌ریزی نمایید.


8. مطالعه ما در سال دوم چه‌قدر باید باشد؟
شما به طور متوسط روزانه 4-3 ساعت مطالعه باید داشته باشید. ولی بیش‌تر کیفیت مطالعه مهم است، شخصی ممکن است با 2، 3 ساعت مطالب را بفهمد، شخص دیگری ممکن است با روزی 6 ساعت مطالعه مطالب را بفهمد.

9. نمی‌توانم برای خودم برنامه‌ریزی کنم؟
هیچ کس به اندازه خود شما، از توانایی‌هایتان مطلع نیست زیرا که از نقاط ضعف و قوت خود در هر درس آگاهید باید خودتان، خودتان را ارزیابی کنید و برنامه‌ای متناسب با ویژگی‌های روحی و جسمی‌تان تنظیم کنید. دیگران نقش راهنما و ناظر را می‌توانند داشته باشند.


10. کلاسور ارزیابی آزمون چه کاربردی دارد؟
1. ارزیابی آزمون باعث می‌شود تا مطالب دوباره مرور شود و مطالبی که عمقی مطالعه نشده است مورد مطالعه قرار گیرد.
2. در دوران جمع‌بندی می‌توان آن را دوره کرد.

11. چرا باید آزمون‌ها ارزیابی شود؟
اگر یک اشتباه یک‌بار بررسی شود امکان این که دوباره تکرار شود خیلی کم است. به طور کلی برای جلوگیری از تکرار اشتباه باید آزمون را بعد از برگزاری آن، بررسی کرد. مخصوصاً در پیش‌دانشگاهی، ارزیابی آزمون در ماه‌های آخر سال خیلی به چشم می‌آید.


12. به چه صورت ساعت‌های استراحت بین درس خواندن را تنظیم کنم؟
به ازای هر یک ساعت و نیم حتماً 15 دقیقه استراحت داشته باشید.

13. در جلسه‌ی آزمون بعد از مدتی خسته می‌شوم و دیگر حوصله‌ی پاسخ دادن به سؤال‌ها را ندارم چه کنم؟
شما باید به دادن آزمون در جلسه عادت کنید. برای این کار می‌توانید در منزل در ساعت مشخص و جای مشخصی از خود آزمون بگیرید و خود را وادار کنید تا تمام نشدن سؤالات از جای خود بلند نشید. در ضمن سر جلسه‌ی آزمون هر موقع احساس خستگی کردید می‌توانید با خوردن یک شکلات قندی و بستن چشم‌ها به مدت 2 دقیقه، خستگی را از خود دور کنید.


14. در آزمون وقت کم می‌آورم، در حالی که در امتحانات مدرسه در سطح خوبی هستم. تراز آزمون‌هایم به همین دلیل پایین هستند راه‌حلی ارائه بدهید؟
باید هنگام حل تمرین در منزل برای هر سؤالی یک زمان مجاز قرار دهید سعی کنید حل مسأله را در همین زمان انجام دهید با این روش عادت خواهید کرد که هر سؤال را درست در همان زمان مشخص شده حل کنید و در آزمون‌ها وقت کم نیاورید. در ضمن سعی کنید در منزل تست زیاد کار کنید و خودتان را عادت دهید که هر تست را میانگین در عرض یک دقیقه جواب دهید.

15. تعداد سؤال‌هایی که اشتباه جواب می‌دهم زیاد است و تراز کل من را پایین می‌آورد چه کار کنم؟
سعی کنید دروس را عمقی مطالعه کنید، معمولاً دانش‌آموزانی که به طور سطحی مطالعه می‌کنند بیش‌تر دچار اشتباه می‌شوند. و از تکنیک ´ و – استفاده کنید.


16. خیلی دچار اتلاف وقت و آشفتگی می‌شوم چه راهی مناسب است؟
(سؤال‌هایی را که بلد نیستید ´ بزنید و رد شوید و سؤال‌هایی که وقت‌گیر است یا شک دارید – بزنید با این کار برای هر تست وقتی اضافه می‌آورید) و تعداد جواب‌های غلط شما نیز کم می‌شود.بهترین راه برای نظم بخشیدن و جلوگیری از اتلاف وقت تهیه یک برنامه و داشتن برنامه‌ریزی دقیق و صحیح است. اگر از همان ابتدا سال تحصیلی خود را به نوشتن و ثبت کارهای خود عادت بدهیم کار خود را آسان‌تر کرده‌ایم.

17. در هماهنگی با آزمون‌ها با مشکل مواجه می‌باشم؟
از آن‌جا که برنامه‌ی آزمون‌ها با تدریس در مدارس هماهنگی دارد و مطابق آن پیش می‌رود اگر شما از ابتدا به درس‌های مدرسه بپردازید و درس هر روز را در همان روز مطالعه کنید با مشکل مواجه نخواهید شد و استفاده از یک برنامه‌ریزی منظم بین مطالب درسی و تاریخ و محتوای آزمون نیز راهگشا است.


18. فرصت مطالعه همه دروس را ندارم؟
برای این کار، باید ساعات مطالعه خود را افزایش دهید. سعی کنید با برنامه‌ریزی عمل کنید. به عمق مطالعه بیش‌تر توجه کنید تا به تمام کردن کتاب. اگر مطابق بودجه‌بندی آزمون‌ها پیش بروید و برای هر درس زمان خاص خود آن درس را در نظر بگیرید، هیچ‌گاه زمان کم نمی‌آورید، بلکه زمانی نیز اضافه خواهد ماند تا به مرور مطالب بپردازید.

19. برنامه‌ریزی چه ارزشی دارد؟
مطالعه منظم، با برنامه‌ی مشخص، میزان یادگیری را افزایش داده و از هدر رفتن وقت و انرژی جلوگیری می‌کند در نتیجه رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب را میسرتر می‌سازد و سبب می‌شود فرد به تمام کارهایش برسد.

20. چند ساعت خواب در شبانه‌روز برای دانش‌آموزان مناسب است؟
البته نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد که خود فرد چند ساعت باید بخوابد این مسأله با توجه به ویژگی‌های جسمانی و فردیِ، شخص متفاوت است. اما به طور معمول خواب 7 تا 8 ساعت، زمان مناسبی است باید به اندازه‌ای بخوابید و استراحت کنید که وقتی مشغول به درس خواندن می‌شوید سرحال باشید.

21. زمانی که یک روز از برنامه‌ریزی شخصی‌ام عقب می‌افتم دیگر اشتیاقی به ادامه اجرای برنامه ندارم و دچار عقب افتادگی می‌شوم؟
یک بازنگری در برنامه‌تان داشته باشید. اگر در برنامه‌تان روزهایی وجود دارد که آن را به مرور و مطالعه همین درس‌ها اختصاص داده‌اید با تلاش بیش‌تر این عقب افتادگی جبران می‌شود.


22. چگونه برای امتحانات می‌توان بهتر آمادگی کسب کرد؟
1. به وسیله برنامه‌ریزی
2 . آشنایی با روش‌های صحیح مطالعه
3. یادگیری به مرور زمان
 4. تصور مثبت داشتن و...

23. آیا می‌توانیم از مشاوره حضوری برخوردار شوم؟
بله ،با شماره تلفن 82480 در تهران ودرسراسر کشور با نمایندگی های مبتکران تماس گرفته ،ضمن تعیین وقت قبلی از خدمات مشاوره حضوری استفاده کنید.


24. به کدام برنامه بیش‌تر اهمیت دهیم برنامه کلی یا برنامه شخصی؟
برنامه‌ی شخصی و کلی باید در راستای یک‌دیگر و مکمل هم باشند. برنامه کلی در حقیقت مسیر اصلی شماست و مهم‌تر است. ولی در مقاطعی از سال برنامه‌ی شخصی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند مثلاً زمان امتحانات یا بین دو ترم یا دوران طلایی عید شما با توجه به وضعیت واقعی خودتان، برای هر درسی برنامه‌ی خاص آن را تنظیم کنید.

25. بعضی از درس‌ها را نخوانده‌ام یا ناقص خوانده‌ام و تست نزده‌ام باید چه برنامه‌ای داشته باشم؟ سعی کنید تمامی این موارد را در یک برگه بنویسید تا آشفتگی در ذهن خود را کم کنید بعد از نوشتن تمامی موارد سعی کنید این مطالب را بنا به توجهیات شخصی خود اولویت بندی کنید. فعلاً سعی کنید مطابق آزمون‌ها پیش بروید مطالب عقب مانده به موقع مرور می‌شوند.

26. ساعت تماشای تلویزیون من زیاد است چه راه حلی برای کاهش آن پیشنهاد کنید؟
برنامه‌ای برای دیدن تلویزیون تنظیم کنید. چند برنامه‌ی محدود را دنبال کنید. حفظ چند برنامه سعی کنید معمولاً آخر شب‌ها بین ساعت‌های 10-9 که زمان صرف شام و استراحت از تلویزیون استفاده کنید مطمئن باشید که اگر به ذهنتان این ساعت را دیکته کنید دیگر در ساعت‌های دیگر اشتیاقی برای دیدن تلویزیون ندارید.

 
این صفحه را به اشتراک بگذارید

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چگونه برنامه ریزی درسی نماییم
29 / 1 / 1393 ساعت 20:29 | بازدید : 1646 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 

چگونه برنامه ریزی درسی نماییم

کسانی که به نحوی با تحصیل و درس خواندن ارتباط دارند ، از دانش آموزان ابتدایی گرفته تا دانشجویان دانشگاهها ، همه دارای یک دغدغه اساسی می باشند . این دغدغه و نگرانی همان چگونه درس خواندن وافزایش بهره وری از زمان مطالعه می باشد .
اغلب با خانواده هایی روبرو می شویم که بیان می کنند ، فرزندم خیلی درس می خواند اما نتیجه لازم را نمی گیرد . مشکل چگونه درس خواندن، زمانی که حجم دروس زیاد می شود مانند آمادگی برای کنکور به حداکثر مقدار خود می رسد . در مواجهه با این مشکل ، همه به دانش آموزان می گویند “درس بخوانید ” اما چگونه بخوانید را هیچ کس به آنها نمی گوید .
متاسفانه در مدارس ما فقط به تدریس دروس پرداخته می شود و حتی اشاره ای به نحوه مطالعه نمی شود و یا اگر هم صحبتی توسط دبیر صورت گیرد بر اساس تجربیات خود او خواهد بود و نمی تواند یک طرح جامع باشد .
برای حل این مشکل و مشکلات نظیر آن چه باید کرد ؟
مسلماً قدم اول در این راه خواستن وهدفمند بودن است ، پس از آن باید با پشت کار و اراده و پیگیری روز افزون به همراه برنامه ریزی دقیق حرکت نمود . در این حرکت داشتن مشاور خوب و با تجربه و بهره گیری از اساتید مجرب می تواند روند حرکت را بهبود بخشد .
حال به بررسی سه فاکتور عمده در درس خواندن می پردازیم این سه فاکتور عبارتند از :
۱- برنامه ریزی درسی
۲- روش های مطالعه
۳- تقویت حافظه

برنامه ریزی درسی :
همیشه وقتی به بچه ها می گوئیم درس بخوانید یا خودشان تصمیم به درس خواندن می گیرند ، اولین چیزی که به ذهن می رسد ، برنامه ریزی درسی می باشد .
اما چطور برای درس خواندن برنامه ریزی کنیم ؟
آیا اصلاً نیازی هست که برنامه ریزی کنیم ؟
برای این که برنامه ی خوبی داشته باشیم چه چیزهایی را در نظر بگیریم ؟
بیشتر بچه ها هنگامی که تصمیم به شروع مطالعه می نمایندبرای خود یک برنامه درسی می نویسند تا مطابق آن حرکت کنند اما اغلب این برنامه فقط روی کاغذ می ماند و اجرا نمی شود چون برنامه واقعی و منطبق با توانایی و شرایط نیست و فقط ایده آل ها در نظر گرفته شده است.
برنامه ریزی صحیح یعنی حداکثر استفاده از وقت وامکانات موجود .
در این مورد هر کدام از اطرافیان شما توصیه ای خواهند کرد ، اما فقط برنامه هایی قابل اجرا می باشند که از افراد مطلع و خبره این کار دریافت شده باشد ومطابق شرایط روحی و جسمی شما باشد.
چیزی که کاملاً مشخص است ، این واقعیت می باشد که اگر برنامه نداشته باشیم وقت خود را تلف خواهیم کرد . خیلی ها فکر می کنند داشتن برنامه باعث می شود که لذت های زندگی محدود شود ویا به عبارتی دست وپای ما برای انجام آزادانه کارها بسته شود و عده ای که عمدتا از بچه های درس خوان می باشند با خود فکر می کنند” من که درس خود را به خوبی می خوانم پس چه نیازی برای برنامه ریزی وجود دارد هر چه قدر وقت دارم درس می خوانم”. اما در واقع این طور نیست ، چرا که مهم ترین چیز در یک برنامه ریزی نظم وترتیب است . این نظم و ترتیب باعث می شود ، اولویت انجام کارها مشخص شده ودر نتیجه سردرگمی و آشفتگی کم شود یعنی بتوانیم تمام کارها را انجام دهیم بدون اینکه مشکلی برای سایر فعالیت ها ایجاد شود اگر درست دقت کنیم همین امر است که باعث می شود بعضی موفق باشند و برخی ناموفق !
قراردادن اولویت کاری ( برنامه ریزی درسی ) نیروی تمرکز حواس رازیاد می کند ، زندگی را متعادل می کند ، زمان فراغت ما را بیشتر می کند ، تکالیف محوله روی هم انباشته نمی شود و رغبت ادامه کار در ما کم نمی شود و به طور خلاصه باعث حرکت به سوی موفقیت می شود .
در عوض عدم برنامه ریزی باعث ایجاد سر درگمی ، دلهره شکست وعدم موفقیت ، کم آوردن زمان و انجام کار ناموزون و به هدر رفتن انرژی و دقت و خلاصه حرکت به سوی عدم موفقیت می شود .
حال اگر تصمیم گرفتیم برنامه ریزی کنیم چه باید کرد ؟
انسانهای موفق ابتد ا خود را می شناسند وسپس متناسب با قدرت و توانایی های و همچنین نیازهای خود قدم بر می دارند با توجه به این که شرایط عمومی ، فردی و خانوادگی افراد مختلف با هم متفاوت است پس حتماً باید برنامه ها هم متفاوت باشد اما چطور ؟
مسلماً در هر برنامه ریزی باید یکسری اصول رعایت شود که عبارتند از :
۱ – توان فیزیکی
۲- توان روحی
۳ – برنامه کلاس و مدرسه
۴ – خواب
۵ – فعالیت های فوق برنامه
۶ – ضریب هوش
۷- موقعیت خانوادگی
بسیاری از بچه ها بدون در نظر گرفتن این موارد فکر می کنند برنامه ریزی یعنی این که یک نفر برای آنها از صبح تا شب را تقسیم بندی کتد و به آنها بگوید در چه ساعتی درس بخوانند ،درچه ساعتی استراحت کنند و در چه ساعتی بخوابند.اما در واقع این طور نیست و هدف از برنامه ریزی نظم بخشیدن به امور و استفاده بهینه از زمان است.در این راه باید با توجه به اصول کلی و تجربیات دیگران و با توجه به شرلیط خودشروع به کار نمود زیرا هر کسی با لین شرایط می تواند بهترین برنامه ریز برای خود باشد.
به طور کلی ما دونوع برنامه ریزی داریم :
۱- تقویم مطالعاتی ( برنامه کلی)
۲- برنامه فردی

این صفحه را به اشتراک بگذارید

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


برنامه ریزی اموزشی
29 / 1 / 1393 ساعت 20:27 | بازدید : 1155 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

این روزها افکار خیلی ها درگیر چگونگی طراحی برنامه ریزی درسی شده است ؛ اما دوستان خوبم! نوشتن یک برنامه درسی منسجم و خوب، آن قدرها هم که تصور می کنید،سخت نیست؛فقط کمی دقت میخواهد؛ 
- برنامه ریزی درسی چیست ؟
- چرا برای مطالعه به برنامه ریزی نیازمندیم؟
- یک برنامه ریزی خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
- چگونه می توانیم یک برنامه ریزی خوب را طراحی کنیم؟
وقتی ما در زندگی هدفی داریم و می خواهیم برای رسیدن به آن هدف،کاری انجام دهیم،ناگزیریم که مسیری را طی کنیم .
انتخاب مسیر ورسیدن به هدف مورد نظر ما ،بسیار با اهمیت است؛ چرا که هم می توانیم مسیر پر پیچ خم و انحرافی را انتخاب کنیم و هم بهترین مسیر را؛ و این بستگی به میزان علاقه ما به آن هدف و خواسته مان دارد.

اگر هدف ما کمرنگ باشد، شدت و ضعف مسیر برای ما کم اهمیت است و انگیزه ای برای رسیدن ما را مشتاق نمی کند؛ اما اگر هدف ما بسیار ارزشمند باشد، راه دوم را انتخاب می کنیم و برای رسیدن به آن از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی کنیم و  برای رسیدن به آن، سختی هایی رانیز متحمل  می شویم ؛بنابراین، شور وشوق رسیدن به هدف، انگیزه تلاش کردن را در ما زیاد می کند.

انتخاب مسیر ،همان برنامه ریزی درست و مطلوب است؛ یعنی اگر ما هدف مشخص و معینی داشته باشیم و آن هدف برای ما بسیار ارزشمند باشد، شور وشوق رسیدن به آن ،این انگیزه را در ما ایجاد می کند که چگونه برای پیمودن به بهترین نحو برنامه ریزی کنیم تا بهترین نتیجه را در راه رسیدن به هدفمان بگیریم؛بنابراین،«برنامه ریزی تنظیم راههای هدفمندبرای رسیدن به هدف است.»
بدون هدف، برنامه ررزی معنایی ندارد ؛همان گونه که بدون انگیزه، هدف نیز معنایی ندارد؛ پس برای رسیدن به هدف، ابتدا باید اهداف جزئی تر را طی کرد؛ مثل پلکان یک پله که برای رسیدن به آخرین پله باید ابتدا از اولین پله شروع کرد.
«طبق تحقیقات انجام شده، یکی از ویژگی های بارز انسان، قدرت تفکر و اندیشه است. انسان در طول زندگی خود، هرگز از تفکر و اندیشه جدا نبوده است و با تفکر صحیح توانسته است به حل مسائل و مشکلات خود بپردازد و به رشد و تعالی نائل آید»؛بنابراین، در طراحی برنامه درسی می تواند با استفاده ازتفکر صحیح ،مسیر رسیدن به هدف خود را انتخاب کند.

در برنامه ریزی درسی می توان به دو صورت عمل کرد؛ یا طراحی و استفاده از برنامه ای که هدفمند، سازمان یافته و دقیق است و با شیوه منظم قابل اجراست و بر اساس زمانهای مشخص تنظیم و اجرامی شود، و یا بر اساس ذهنیت افراد شکل می گیرد و فرد با توجه به توانایی اش، بدون در نظر گرفتن زمان مشخص شروع به مطالعه می کند و بر اساس نیاز خود، به کارهای تفریحی و استراحت می پردازد ؛ در هر صورت این به خود شما بستگی دارد هر شیوه ای را که با روحیه شما سازگار است برگزیده تا با اجرای آن ،بهترین و بیشترین نتیجه را به دست آورید و به هدف خود دست یابید. در اینجا هدف ما اجرای نوع اول است.

 

آنچه در طراحی برنامه ریزی درسی مؤثر است:
 

نکاتی که در طراحی برنامه درسی خوب موثر است ، به شرح زیر است:

بررسی کتابهای درسی:
 

در انتخاب محتوای کتابهای درسی باید درباره مطالبی که در برنامه گنجانده می شود تصمیم بگیرید. ابتدا همه کتابهایی را که باید مطالعه شود، گردآوری کنید و درباره حجم انها، سخت و آسان بودن آنها و مدت زمانی که به هر فصل و بخش اختصاص می یابد ، نظر دهید و تعیین کنید که به هر کدام در طول روز، هفته و ماه، می بایست چه مدت زمانی برای مطالعه اختصاص داده شود. توجه داشته باشید که در تنظیم وقت نباید فقط به کتابهایی که علاقه مندید، اهمیت دهید؛ در این گونه موارد  منطقی فکر کنید و برای کتابهایی که محتوای آنها سخت تر است زمان بیشتری را برای مطالعه در نظر بگیرید. 

از کجا شروع کنیم؟:
 برای جلوگیری از سردرگمی باید بدانیم که از کجا باید شروع کنیم؛ یعنی وقتی کتابهای مورد نظر خود را سبک و سنگین کردیم و مدت زمان لازم را برای مطالعه را به آنان اختصاص دادیم می بایست تعیین کنیم که ابتدا از چه کتابهایی شروع کنیم. بعضی از افراد از کتابهای سخت شروع می کنند تا به کتابهای آسان برسند. بعضی دیگر از کتابهای آسان به مشکل شروع می کنند و بعضی دیگر ترجبح میدهند که کتابهای آسان و مشکل را با هم بخوانند؛ در هر صورت، اینکه یک کتاب را تا آخر می خوانید و بعد سراغ کتاب دیکری می روید و یا برنامه روزانه شما متنوع است و فصلهای از چند کتاب را برای مطالعه روزانه خود انتخاب می کنید، یک مسئله شخصی است و بستگی به عادت مطالعه شما دارد. آنچه در اینجا اهمیت دارد  این است که سعی کنید درسهای مشکل را به ساعتهایی که احساس می کنید بهتر می توانید بخوانید و بازدهی بیشتری دارید، اختصاص دهید و درسهای آسانتر را به روزهای دیگر موکول کنید؛ همچنین ترتیب کتابهایی که برای مطالعه انتخاب می کنید، می بایست به گونه ای باشد که در حین مطالعه و یادآوری مطالب در انها تداخل ایجاد نشود.
جایگاه هر درس را مشخص کنید و تعیین کنید که ابتدا چه تکالیفی را انجام دهید، بهتر است و چه تکالیفی را با تاخیر انجام دهید، برایتان مشکلی پیش نمی آید.

 

انعطاف پذیری 
 برنامه درسی را طوری طراحی کنید که امکان تغییر در آن باشد تا هنگام اجرای آن اگر احساس کردید که برنامه خیلی راحت و آسان و یا خیلی سخت و فشرده است، بتوانید نواقص آنرا برطرف کنید و با نظارت و بازنگری به ساماندهی مجدد آن بپردازید؛ چرا که انرژی شما در برنامه ریزی سخت و فشرده بزودی هدر می رود و توان ادامه برنامه را نخواهید داشت و در برنامه ریزی راحت و آسان، مدت زمانی را که باید به مطالعه می پرداختید، هدر می دهید و در واقع حداکثر استفاده را از حداقل زمان نمی کنید و ممکن است که برای ادامه مطالعه، وقت کم بیاورید؛ بنابراین ، برنامه را به گونه ای طراحی کنید که امکان تغیرات لازم در آن امکان پذیر باشد.

پشتکار و سخت کوشی
 پشتکار و سختکوشی در اجرای برنامه درسی؛ نشان دهنده انگیزه قوی شما برای رسیدن به هدف است؛ اما برای اینکه همیشه در طول اجرای برنامه مصمم باشید، باید قبل از اجرای آن خود را ملزم کنید تا بر اساس برنامه عمل کنید و در صورت عدم تعهد، خود را مجبور به جبران ان کنید؛ یعنی در ساعتهایی که برای کارهای غیر قابل پیش بینی در نظر گرفته بودید، تخطی خود را از برنامه جبران کنید.

برنامه های غیر درسی
 در یک برنامه درسی خوب باید به امور غیر درسی نیز توجه داشته باشید ؛ یعنی مدت زمان کوتاهی را نیز به کارهای غیر درسی اختصاص دهید؛ مثل مطالعات غیر درسی، پیاده روی، ورزش و هر چیز دیگری که مورد علاقه تان است . توجه داشته باشید که با افراط در اجرای برنامه های غیر درسی، در مسیرهای انحرافی قرار نگیرید و از هدف اصلی و برنامه اصلی خود دور نشوید.
لازم است مدت زمانی که به برنامه های غیر درسی اختصاص میدهید ،خیلی طولانی نباشد؛مثلا اگر قبلا دو ساعت ورزش انجام می دادید، اکنون زمان کمتری را به آن اختصاص دهید.

استفاده از مؤسسات وکلاس های آموزشی: 
 استفاده از مؤسسات و کلاسهای آموزشی را در برنامه های درسی به اجبار توصیه نمی کنیم؛ اما اگر احساس می کنید که نیاز به کلاس تقویتی دارید و تصمیم گرفته اید که به کلاس های آموزشی بروید خوب تحقیق کنید که آن مؤسسات حتما معتبر و قابل اعتماد باشند؛ همچنین برای رفع اشکالات درسی می توانید به صورت گروهی با همکلاسی ها ودوستانتان مشکلات درسی تان را مطرح و برطرف کنید و یا با شرکت در کلاسهای غیر تقویتی که در خود مدارس برگزار می شود نیز می توانید کمک زیادی در رفع اشکالات درسی تان بکنید .

آزمون استفاده از تست وآزمونهای معتبر:
 استفاده از تست و آزمونهای معتبر را در برنامه های خود بگنجانید، چرا که به کار گیری آن در پایان یادگیری هر مطلب بسیار مفید است. سعی کنید که بعد از پایان هر بخش و یا هر درس، با استفاده از سؤال های چهار جوابی و آزمونهای آزمایشی بلافاصله توانایی یادآوری مطالبی را که یاد گرفته اید، ارزیابی کنید؛ چون فراموشی معمولا بعد از گذشت 24ساعت بیشتر است. در موقع تست زدن درس جدید به عقب برگردید و دوباره تست های دروس گذشته را بزنید تا مروری بر آنچه فرا گرفته اید داشته باشید.

تنظیم ساعات مطالعه : 
 سوال هایی که این روز ها بیشتر از ما پرسیده می شود، این است که برای برنامه ریزی در شبانه روز چند ساعت درس بخوانیم بهتر است؟ پاسخ واضح و روشنی به این سؤال نمی توان داد؛ چرا که توانایی مطالعه افراد با یکدیگر متفاوت است. بعضی از افراد ظرفیت مطالعه شان زیاد است و با وجود این که ساعت های طولانی را به مطالعه اختصاص می دهند کمتر احساس خستگی می کنند؛ اما بعضی دیگر از افراد نمی توانند در طی شبانه روز زیاد مطالعه کنند و در مطالعه طولانی مدت، بیشتر احساس خستگی می کنند. تشخیص میزان ساعت مطالعه هر فرد به خود فرد بستگی دارد و خود او باید تشخیص دهد که چقدر باید بخواند، استراحت کند و یا به کارهای دیگرش بپردازد.
در واقع با توجه به شناختی که هر شخص از خود دارد، میتواند بهترین برنامه را برای خود تدوین کند. تنها توصیه ای که می توانم در این مورد به شما داشته باشم این است که در شروع مطالعه و در ماه های اول بهتر است زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهید تا در ماه های آخر و ایام تعطیل عید نوروز فشار کمتری به شما وارد شود و فرصت کافی برای مرور مطالب درسی داشته باشید.
محققان معتقدند که افراد موفق آنهایی نیستند که فقط سر کلاس حاضر می شوند، به درس گوش می دهند، یادداشت برمی دارند و منتظر می مانند تا معلم تاریخ امتحان را اعلام کند؛ بلکه افراد موفق کسانی هستند که زمان مورد نیاز برای انجام تکالیف درسی را پیش بینی می کنند، درباره تکالیفی که باید انجام دهند اطلاعات لازم را به دست می اورند، در مواقع ضروری به صورت گروهی کار می کنند وهر کاری را که باعث نظم بیشتر در انجام امورشان می شود انجام می دهند و به طور  کلی افراد موفق افرادی فعال هستند؛ نه منفعل.

برنامه ریزی بلند مدت وکوتاه مدت:
 رعایت نکاتی که در طراحی یک برنامه درسی توضیح دادیم اساس تشکیل یک برنامه درسی خوب است. با رعایت این نکات در برنامه روزانه ،این نظم فکری در شما ایجاد می شود که بدانید وقتی صبح از خواب بیدار می شوید ابتدا باید به چه کاری بپردازید و به طور خودکار بدون هیچ گونه دغدغه ای وارد عمل می شوید.

ی

 


 

 

تجارب شخصی مفید

من بر  اساس تجربه شخصی خود به چند نکته کلیدی برای مطالعه اشاره می کنم:

1- هر برنامه ریزی از سه مرحله تشکیل می شود: طراحی- اجرا- ارزشیابی

درباره طراحی برنامه در بالا توضیحاتی داده شد اما در باره اجرا باید گفت که به یاد داشته باشید که سخت ترین مرحله برنامه ریزی مرحله اجرا و بخصوص دو هفته اول ان است. زیرا دو هفته اول که قصد مطالعه دارید برایتان فوق العاده سخت و طاقت فرسا و استرس اور است سعی کنید این دو هفته را به هر طریقی شده تحمل کنید به شما اطمینان می دهم اگر این دو هفته را رد کنید مطالعه در ادامه برایتان لذت بخش و راحت خواهد بود.

2- در بعضی اوقات به دلیل مشکلات و یا استرس های شخصی مطالعه به هیچ عنوان کارایی لازم را ندارد و این مسئله برای خود ادم نیز کاملا مشهود است در چنین مواردی سعی کنید از مطالعه دست بردارید و به تفریح و ورزش بپردازید. اما بسیار مواظب باشد که این راهکار به راهی برای فرار از برنامه و مطالعه تبدیل نشود. به عبارت دیگر درس نخواندن خود را با این مورد توجیه نکنید.

ابزار به اشتراک گذاری صفحه

این صفحه را به اشتراک بگذارید

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صفحه قبل 1 صفحه بعد

 
به امیر دانلود خوش امدید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
نظر سنجی

نظر شما در مورد دوستی ایران و امریکا چیست؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 35
بازدید هفته : 62
بازدید ماه : 62
بازدید کل : 278096
تعداد مطالب : 51
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1

تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان AMIRDOWNLOAD و آدرس AMIRDOWNLOAD.DDE.IR لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.